Móricz Zsigmond szövegei

Az alábbi feladatokban Móricz Zsigmond leveleihez és műveihez kapcsolódunk gondolatébresztő, szövegalkotó feladatokkal. Három fő témával foglalkozunk: Móricz társadalomábrázolásával,az írói ihletettség és alkotás folyamatával, a meseírás viszonylatában a Hét krajcár című novellával.

A feladatok alapjául Móricz levelezése (1892-1913) szolgált, melynek a digitalizált kiadása megtalálható a PIM DigiPhil elnevezésű oldalán. 

A feladatok elsősorban diákok számára készültek, de izgalmas olvasmány lehet azoknak is, akik többet szeretnének megtudni Móriczról és a regényei születésének hátteréről.  
 

Móricz és a társadalomábrázolás (1)
Hogyan látja Móricz Zsigmond a társadalmi szerepeket? Hogyan látja a sját helyzetét? Hogyan gondolkodik az író a rögzített, vagy nehezen mozdítható szerepből való kitörési kísérletekre? Hasonló kérdéseket gondolhatunk végig ennek a feladatlapnak a segítségével, miközben Schöflin Aladár, vagy Móricz Zsigmond reakcióját olvassuk és nézegetjük az íróról készült különböző fotókat. 

Móricz és a társadalomábrázolás (2)
Hogyan működik "tükörként" egy irodalmi szöveg, amelyben aká ráismerhetünk? Hogyan alkot meg Móricz Zsigmond karaktereket, milyen példákból merít ihletet? Erről gondolkodhatunk a következő segédanyag segítségével.

Alkotói folyamatokról
Ebben a részben ihletettség és alkotás folyamatairól gondolkodhatsz. Elolvashatod, Móricz Zsigmond hogyan vélekedik ezekről.
 

Móricz Zsigmond meséi és a Hét krajcár
Milyen meseíró Móricz Zsigmond? 
 

Móricz Zsigmond népköltési gyűjtőútja
Hogyan gyűjtött mesét, népdalt? Milyen helyszíneket járt be
 

Egy szöveg összetevői és az író stílusa
Milyen ruhadarabhoz hasonlítja Móricz egyik ismert novelláját?
Mik a hasonlóságok egy szöveg és saját magunk "öltöztetése" között?

 

A feladatlapokat készítette:
Varga Emese, a Petőfi Irodalmi Múzeum munkatársa
Dr. Cséve Anna, a Kézirattár főmuzeológusa
A készítésben részt vett: Sóki Diána, múzeumpedagógus