
Tandori Dezső és felesége, Tandori Ágnes hagyatéka 2021-ben került a Petőfi Irodalmi Múzeumba. Amellett, hogy 2022-ben megkezdődött a grandiózus hagyaték feldolgozása (csak a Médiatár archívuma közel 256 magnókazettából és CD-ből álló gyűjteményt tartalmaz), megannyi izgalmas program nyújtott betekintést a gyűjtemény egyes részeibe. Ilyen volt többek között Pátkai Rozina Minka dalszerző-énekes izgalmas produkciója a Múzeumok Éjszakáján, amin a Tandori-gyűjtemény hangkazettáinak felhasználásával írt dalait adta elő.
E produkció továbbgondolásaként készült el Rozina Egy pont között a legrövidebb út című albuma, amelyen olyan hang- és beszédrészletek hallhatók, melyeket maga Tandori Dezső rögzített magnókazettára a ’80-as években. A dolog exkluzivitását az adja, hogy ebben az időben a költő, író a világtól elzártan élt. Legendás Lánchíd utcai lakása igazi „verébszoba” volt: „Négy veréb él házunkban. / Egyik szobánk: medveszoba. / Másik most: verebek hona.” (Egy igazi verébszoba)
Az album hangfelvételein például a házaspár által megmentett és az otthonukba befogadott verebek csipogását, a költő eszmefuttatásait, „Tandori-sziporkákat” is hallhatunk.
Az albumba itt lehet belehallgatni:
És ha már Tandori, álljon itt az alábbi vers, amelyben a költő az írás, egész pontosan a műfordítás élményét veti össze a zeneszerzés, a zenében való „együvé tartozás” élményével:
1976721/h – A műfordítói élmény Szerkesztőimnek, fordítótársaknak Itt az „együtt”: nagyon időigényes, és kockázatos is, túl hevenyészett; mi nem érezzük, amit a zenészek, mikor együtt, rögtönözve, a lényeg- re törnek; inkább egy uszodafal érez így, ha versenyzői beérnek, boldog a jobb benyúlásaival, és azt a jellegzetes hangzavart, azt a zsivajt meg-megtoldja szerényebb loccsanásaival, s amit bemérnek az órák, hozzá képest mérik, épp meg- érintik, addig van és annyi van, de hogy a hasonlatok mennyit érnek, egyszerűbben tudjuk mindannyian. | |