DIY Jókai Mór kertje és regényei

 

Lépj be Jókai Mór különleges kertjébe! Készítettünk minden barangolni vágyónak egy virtuális kiállítást, ami itt érhető el: Jókai Mór kertje és regényei. Emelett ezen a felületen is elérhető néhány kapcsolódó feladatlap, s olyan aktuális programok, amelyeket a kiállításhoz kínálunk az érdeklődők számára!

A Jókai kert egyes helyszíneit virtuálisan is felfedezhetjük. Egy 1867 és 1873 között készült térképen kutatva találhatunk olyan pontokat, amelyek a kert egy-egy rejtett részletét, érdekességét, a kert "természetét" mutatják meg nekünk. 1853-ban itt vásárolt telket az író, hogy kialakítsa a saját rejtekhelyét, egy olyan "szigetet", ahová elvonulhat, hogy a természetnek és az írásnak hódolhasson.

 

Vezetés a virtuális kiállításban
 

A virtuális kertet járva minden egyes helyszínen található egy ilyen ikon:

Erre kattintva a virtuális tárlathoz készített vezetést lehet meghallgatni.

 

Egy kis gondolatébresztő...
Letölthető feladatlapok

 

Jókai Mórhoz és a Jókai kerthez gondolatébresztő, szövegalkotó, kommunikációs feladatokkal is kapcsolódunk. Három tematikus egységbe sorolhatók ezek. A témák kialakításánál fontos volt a közelítés: először a kert motívumához kapcsolódnak a feladatok, majd az író és környezetéhez való vizsonyán keresztül gondolkodtatnak el, a harmadik nagy csoportban pedig Az arany ember című regényét vizsgáljuk a kert viszonylatában.

Mindegyik feladatlap önállóan is használható. A kertben tett látogatás olyan környezetet biztosít, amelyben élményszerűbbé válik ezek megoldása, a közös beszélgetés. A kert világa inspiráló környezetet biztosíthat a diákok számára. 

Kertjeink

Ezek a feladatok a ráhangolódást segítik. A kertben tett, vagy azt követő alkalmak során is elővehetjük őket.

Asszociáljunk! Mi minden juthat eszünkbe arról, hogy kert? Nézzünk régi felvételeket, kutassunk archívumok anyagában, s próbáljuk megválaszolni a kérdést! 

Szöveg-kert? Miért is ne? Van olyan feladatlap, amely egy kis intertextuális kalandozásra hív. Előzetes szövegismeretet kér, amelyben szerepet kapnak a növények, a kert "összetevői". 

Ehhez hasonlóan bolyonghatunk kortárs, vagy korunkhoz közeli szövegek világában is, keresve számunkra érdekes, inspiráló szövegrészeket. Ilyen kutatómunkára, szövegkeresésre ad lehetőséget a Digitális Irodalmi Akadémia szöveggyűjteménye

Az Életünk és növényeink elnevezésű feladatlap pedig személyes történeteinkre kérdez rá, miután felelevenít írókhoz kötődő "zöld" történeteket. 

 

Jókai Mór élete és kertje(i)

Ez a rész már a jelentésteremtést segíti elő. Érdemes a Jókai kertben járva elővenni ezeket a feladatokat. Ezek közül több mesél az író és természet viszonyáról, Jókai Mór élettereiről, gyűjtőszenvedélyéről. 

A növények lelkének és életének ismerője rész Jókai Mór szövegalkotói tevékenységét mutatja be természethez fűződő viszonyán keresztül. Hogyan választotta ki szövegeinek alapmotívumait? Hogyan függ össze a kertépítés a szövegírással?

Jókai a szenvedélyes természettudós és gyűjtő elnevezésű feladatlap bepillantást enged Jókai Mór otthonába, tárgyi világába. A gyűjtemény fogalmán keresztül mutatja be az írót és az írói munkát. Hogyan kapcsolódik össze gyűjtögetés és írás?

Küzdelem a természettel és egy regény soraival című feladatlapunkban a természet erőit jól ismerő író nyelvezetére fókuszál. Vajon hogyan jelenik meg természthez való viszonya szövegeiben, nyelvi alakzataiban? Hogyan jelenik meg nála a nyelv metaforikus természete?

A könyv mint sziget? Képzeljük el, hogy egy számunkra fontos könyv lesz az a sziget, ahol elbújhatunk a világ figyelő tekintete elől!

 

Az arany ember

Ezeknél a feladatoknál Jókai Mór Az arany ember című regényéhez kapcsolódunk. 

Egy virtuális utazás története elnevezésű feladatlapunk arra hív, hogy megtervezzünk egy virtuális, képzeletbeli utazást. 

Kert és építészt elnevezésű segédanyagunk a regény szövegének segítségével mutat rá arra, hogy természet és épített környezet között milyen kapcsolat jöhet létre. Hogyan jelenik meg egy leírásban a tervezés, vagy éppen hogyan tör be a természet mindennapjainkba, életterünkbe?

Élő közvetítés. Itt a feladat, hogy a regény történetét felhasználva hívjunk életre egy elképzelt párbeszédet, egy élő közvetítést.