Könnyen, egyszerűen - múzeum és irodalom

Kötetbemutató és workshop a Kassák Múzeumban

2022. november 18.

15.00 - 17.30

Mit tehet egy irodalmi múzeum, ha komolyan vesz egy ENSZ egyezményt? Vagy egyáltalán – kezdjük ott – mi is ez a szóban forgó egyezmény? A fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló ENSZ egyezmény jogot biztosít a tanulásban akadályozott és az értelmileg akadályozott embereknek arra, hogy általában az információkhoz, azon belül például a kultúrához, az irodalomhoz az általuk érthető különböző nyelvi szinteken, azaz egyszerűen érthetően és könnyen érthetően juthassanak hozzá. Megannyi kétely, kérdés, dilemma, inspiráló tanácstalanság, ha a hogyan alapvető kérdésére keressük a választ.

Mi – több mint másfél év közös gondolkodás, kutatás eredményeként – két hogyanra mutatunk be megoldási lehetőséget mini kötetpremier konferenciánkon és a workshopokon:

Hogyan lehet infografikákkal elkezdeni akadálymentessé tenni egy múzeumi teret?

Hogyan lehet szépirodalmi szövegeket (történetesen Petőfi-textusokat) úgy hozzáférhetővé tenni tanulásban és értelmileg akadályozott embereknek, hogy ne csak érthetőek, de irodalmiak is legyenek? Hogyan lehet az illusztrációt művészi szintre emelve kép és szöveg komplex játékát létrehozni?

Őszintén fogunk beszélni és beszélgetni a felmerülő módszertani nehézségekről, a szabályrendszerekről, amiket kiérleltünk, hogy gyógypedagógusok és múzeumi szakemberek is bekapcsolódhassanak a munkába és még több hogyanra kereshessük együtt a választ. Mert maradtak még bőven: Hogyan lehet támogatni a gyógypedagógusok irodalomoktató munkáját? Hogyan lehet a hazai múzeumokat egy egységes piktogram készlettel akadálymentesíteni? Hogyan lehet a kiállítások kurátori szövegeit könnyen érthető nyelvi szintre fordítani?

 

15.00 – 15.10

Egyszerűen irodalom

Nemes-Jakab Éva és Horváth Péter László az egyszerűen érthető és a könnyen érthető irodalmi szövegek készítésének módszertani kihívásairól tart gondolatébresztő előadást. Egyúttal megosztják a Petőfi Irodalmi Múzeum Múzeumpedagógiai Főosztálya koordinálásában lebonyolított másfél éves kutatási és fejlesztési folyamat legfontosabb tapasztalatait.

 

15.10 – 15.20

Infokommunikációs akadálymentesítés a múzeumban és a kékhajú János vitéz

Bodonyi Panni és Szmolka Zoltán tervezők beszélnek arról, hogy a könnyen érthető kommunikáció szempontjait hogyan tudják átültetni a munkájukba. Két mintaprojekten keresztül, ahol múzeumi infokommunikációs ikonokat és a János vitéz illusztrációs kiadványát készítették mutatják be röviden a tapasztalataikat.

 

15.20 – 15.30

Otthon a múzeumban

A bonyolult alaprajzok, hosszú folyosók, jelöletlen ajtók, ismeretlen rendeltetésű tárgyak között eligazodni senkinek sem könnyű. Az információközlés módja, vagy annak hiánya sokakat kizár a tájékozódásból. A Kassák Múzeum munkatársai olyan infokommunikációs rendszer kialakításán dolgoznak, amely színes piktogramjaival kisiskolásoknak, időseknek, vagy megértési nehézséggel élő embereknek is otthonos, biztonságos hellyé varázsolja a múzeumot.

 

15.30 – 16.00

A mi történetünk

kerekasztal beszélgetés

A János vitéz első három énekét Nógrádi Gergely alkotta meg újra könnyen és egyszerűen érthető nyelvi szinten folyamatosan finomítva, alakítva, változtatva a textusokon nem kis részben Cziráki Zsolt észrevételeit követve.

Gergely és Zsolt, író és olvasó – bár sokat köszönhetnek egymásnak – még sosem találkoztak, most egy asztalnál ülve beszélgetnek arról, mit jelentett számukra ez a munka és mi a véleményük az elkészült kötetről.

 

16.00 – 16.30

Szünet – kicsit mozgás az áthült végtagok felmelegítésére, beszélgetés, csemegézés

 

16.30 – 17.15

Workshop I.

Cziráki Zsolt –Horváth Péter László – Sallai Ilona Éva: Hogyan készítjük mi a könnyen érthető információt?

A workshop célja, hogy a résztvevőknek – saját élményű gyakorlati feladatokon keresztül – bemutassuk, láthatóvá tegyük az egyszerűen / könnyen érthető információ készítésének lépéseit.

A bevezető részben szó lesz arról, hogy mi lehet a probléma  a múzeumi információval, milyen megoldást kínálunk mi ennek a problémának a megoldására, és hogy miért jó az egyszerűen / könnyen érthető információ, és ezzel milyen eredményeket lehet elérni.

Ezt követően a workshop résztvevői is kipróbálhatják magukat: hogyan írnának át ők múzeumi szövegrészletet egyszerűbben érthető nyelvi szintre. A gyakorlati feladat megoldása közben a szókincs és a nyelvtani szerkezetek tudatos átgondolására fogunk törekedni.

Majd megmutatjuk, hogy hogyan ellenőrizzük mi a helyben készült szövegek érthetőségét.

A workshopot a résztvevők tapasztalatainak és az élményeknek az összegzésével zárjuk.

 

16.30 – 17.15

Workshop II.

Nemes-Jakab Éva: Irodalom (nem annyira) egyszerűen

Amikor azért olvasunk egy szöveget, hogy konkrét tudástartalomhoz vagy információhoz jussunk, a nyelv szerényen háttérbe lép és szinte átlátszó eszközként szállítja a szövegben közölt tartalmat: ezért maga a szöveg könnyen felcserélhetővé válik akár egy fotóval, egy piktogrammal, akár egy másik nyelvi kóddal (például más természetes nyelvvel vagy egyazon nyelv könnyen vagy egyszerűen érthető nyelvi szintjével).
De mi a helyzet, ha a szöveg nem elsősorban információk közlése miatt született, hanem esztétikai olvasásélményt szeretne kínálni? Mi a helyzet a szépirodalmi művekkel, amelyekben nyelv és tartalom együtt teremtik meg a Szépség azon formáját, amivel a mű egy másik világba viszi olvasóját és utat nyit a saját belső, mélyebb tartalmai (gondolatai, érzései, emlékei) felé, kíséri az úton és segít ezeket megértenie is?
Vajon mi történik az irodalmi mű Szépségével, ha a szöveg nyelvét egy másik nyelvi kóddal cseréljük fel?
Vajon továbbra is ki tudja fejteni a fentemlített jótékony hatását, ha az egyszerűség és érthetőség jegyében újrameséljük? 
Az elmúlt másfél évben a kutatócsoportunkat ez a kérdés foglalkoztatta. 
A műhelymunkán tovább keressük a választ, immár a résztvevőkkel. Arra hívunk mindenkit, hogy a János vitéz kapcsán, irodalmi és (gyógy)pedagógiai szempontból a mű azon alkotóelemeiről gondolkozzunk, amik átvihetőek és amik átviendőek a tanulásban akadályozott és értelmileg akadályozott olvasók számára történő újramesélés során. Mely elemek megőrzésével és melyek elhagyásával teremtődik meg az az örömteli olvasásélmény, ami nélkülözhetetlen alapja az olvasóvá válásnak?

 

17.15 – 17.30

A két workshop résztvevői – egyre kötetlenebb formákban – megosztják egymással tapasztalataikat.

 

17.30 – 18.00

Immár teljesen kötetlen beszélgetés.

 

 

A részvétel természetesen ingyenes, de a hely – sajnos – véges, így kérjük regisztráljon az alábbi felületen:

https://forms.gle/gYpWQKEDFpA8Fkyg9

Köszönjük! Várjuk a találkozást!

 

Online kaland

A Virtuális kiállítás Petőfi Sándorról egy olyan kaland, aminek a végén mindenki megtapasztalhatja, milyen szavakkal varázsolni.

Elsődlegesen közös időtöltésnek vagy iskolai segédanyagnak ajánljuk a tartalmat.

Minden visszajelzést (a kritikát főleg!) nagyon nagy örömmel fogadunk!

Akik segítenek nekünk elindulni az Egyesület az inklúzióért munkatársai. Köszönjük!

CsatolmányMéret
PDF ikon janos_vitez_-_konnyen_egyszeruen.pdf8.83 MB