![](/sites/default/files/styles/no_mask_carousel/public/page/lead_image/kiallitas-parizs.jpg?itok=AEJ6n8Do)
A nagy sikerű európai kezdeményezések, így a Paris-Moscou, a Berlin-Moskau kiállítások eredményei nyomán, léptékét tekintve sokkal kisebb terjedelemben, arra vállalkoztunk, hogy kiállítás-sorozat keretében vizsgáljuk meg azt a sajátos hatásmechanizmust, amely a magyar irodalmat különböző, önként vagy kényszer alatt vállalt helyzetben, más-más európai színtéren érte az elmúlt évszázadokban. A sorozatot Párizzsal, a magyar művészetnek hatalmas impulzusokat adó helyszínnel indítottuk, s a kiállításnak Ady verssorát kölcsönöztük címül: „Párizs nem ereszt el”. A tárlathoz végzett anyaggyűjtés szorosan kapcsolódott más intézmények, így pl. az MTA Művészettörténeti Kutatóintézetében végzett kutatásokhoz, a francia és a magyar állam által kezdeményezett, támogatott nagy szabású bemutatókhoz, kétoldalú művészeti csereegyezményekhez.
A magyar írók Párizs-élményét bemutató kiállítás rendezői hatalmas anyagbőséggel számolhattak, pedig vizsgálódásukat az 1900-1939 közötti időszakra szorították le: közel hatvan költő-író és több mint hetven képzőművész alkotásaiból válogathattak. A kiállítóterem nagysága meghatározta a lehetőségeket, s erős szelektálásra késztetett. Elsődleges szempontunk az volt, hogy a Petőfi Irodalmi Múzeum anyagából válogassunk, s ezúton is bemutassuk, hogy milyen gazdag a magyar irodalmi emigrációra vonatkozó gyűjteményünk. Tihanyi Lajos hagyatéka, André Kertész fotói, a Bölöni György és felesége, Itóka hagyatékában megmaradt ritkaságok közül sok műtárgy most került először a közönség elé.
Fontosnak tartottuk ugyanakkor, hogy magángyűjtőktől, társintézményektől is kölcsönözzünk néhány műtárgyat, így az ismeretlen Réth Alfréd festményt egy párizsi megállóról, Nemes Lampérth, Czóbel Béla, Csáky József, Vaszary János, Rippl-Rónai József francia hatást tükröző műveit. Így a magyar irdalom képviselőinek küzdelme, hogy francia földön elfogadtassák alkotásaikat, kiegészült az ecset „nemzetközi” nyelvét használó festők sikeresebb törekvésének eredményével. A látványtervezők ötletei igazi párizsi hangulatot varázsoltak a Károlyi palota két termébe, ahol megfért a Gare de l’Estre, a Szajna-partra, magyarok által lakott utcákra, épületekre, kávéházakra, műtermekre történő jelzésszerű utalás. A vendégkönyv bejegyzései szerint a kiállítás elnyerte a látogatók tetszését.
(E. Csorba Csilla)
![Emigráns > Irodalmi topográfia > Párizs > Kiállítás > 1](/sites/default/files/styles/gallery/public/gallery/kiallitas1.jpg?itok=wIt882SU)
![Emigráns > Irodalmi topográfia > Párizs > Kiállítás > 2](/sites/default/files/styles/gallery/public/gallery/kiallitas2.jpg?itok=tCCsqGHI)
![Emigráns > Irodalmi topográfia > Párizs > Kiállítás > 3](/sites/default/files/styles/gallery/public/gallery/kiallitas3.jpg?itok=a6EU0bMA)
![Emigráns > Irodalmi topográfia > Párizs > Kiállítás > 4](/sites/default/files/styles/gallery/public/gallery/kiallitas4.jpg?itok=g5wzgJUD)
![Emigráns > Irodalmi topográfia > Párizs > Kiállítás > 5](/sites/default/files/styles/gallery/public/gallery/kiallitas5.jpg?itok=6lsh9uxn)
![Emigráns > Irodalmi topográfia > Párizs > Kiállítás > 6](/sites/default/files/styles/gallery/public/gallery/kiallitas6.jpg?itok=pmYUuXFp)
![Emigráns > Irodalmi topográfia > Párizs > Kiállítás > 7](/sites/default/files/styles/gallery/public/gallery/kiallitas7.jpg?itok=EGML5Jqi)
![Emigráns > Irodalmi topográfia > Párizs > Kiállítás > 8](/sites/default/files/styles/gallery/public/gallery/kiallitas8.jpg?itok=CL7j7XrW)
![Emigráns > Irodalmi topográfia > Párizs > Kiállítás > 9](/sites/default/files/styles/gallery/public/gallery/kiallitas9.jpg?itok=N4hoX2tO)
![Emigráns > Irodalmi topográfia > Párizs > Kiállítás > 10](/sites/default/files/styles/gallery/public/gallery/kiallitas10.jpg?itok=MlJ0l3qW)
![Emigráns > Irodalmi topográfia > Párizs > Kiállítás > 11](/sites/default/files/styles/gallery/public/gallery/kiallits12.jpg?itok=UY3u_3vs)