EREDMÉNYHIRDETÉS
A nagy dagerrotípia galiba című pályázat egy alsós korosztálynak szóló felhívás volt, amelyben a résztvevők a kamera által nem rögzített, mozgalmas, zavaró történéseket, bonyodalmakat rajzoltak a Petőfi-dagerrotípia hátterébe. Összesen 242 pályaművet kaptunk. Elsőstől negyedikesig, minden korosztály képviseltette magát, sőt születtek több évfolyamon átívelő projektek is.
Mindenki egy kicsit másképp értelmezte a kérdést, más választ adott rá. Volt, aki Petőfi híres műveiből indult ki, volt, aki a költő életének jellemző helyszíneit képzelte el, volt, aki Egressy Gábor, a dagerrotípia feltételezett készítője, Petőfi színész barátja szempontját gondolta át, és voltak olyanok is, akik a dagerrotípia technikája felől közelítették meg a feladatot. Minden résztvevő új és új szempontokkal járult hozzá a közös gondolkodáshoz, fantasztikusan ötletgazdag és lelkesítő művek születtek.
Nagyon köszönjük a felkészítő pedagógusok munkáját, akik éltek a lehetőséggel és bevonták a tanítványaikat, segítettek értelmezni a feladatot, előkészítették, inspirálták az alkotást és nem utolsó sorban összerendezték a munkákat és továbbították a múzeum felé.
A zsűri tagjai: E. Csorba Csilla művészettörténész, Bogdándy Gábor grafikus, Kádár Anna múzeumpedagógus
A zsűri 15 egyéni alkotást emelt ki az összes beküldött pályamunka közül. Ezeket a munkákat a múzeum egy kiállításban teszi közzé, az alkotóik jutalma pedig egy ajándékkönyv, amelyet postán küldünk el számukra.
Öt iskolai alkotóközösséget is kiemelünk. Olyan közösségeket választottunk, akik kiemelkedő alkotásokat küldtek, de nem állt módunkban minden egyes résztvevő munkáját külön díjazni. Az ő jutalmuk egy különleges múzeumi látogatás lesz a PIM-ben, amely során együtt bebarangoljuk az új Petőfi-kiállításunkat és a gyerekek izgalmas fotótörténeti foglalkozáson vehetnek részt.
A zsűri egy különdíjat is megszavazott, e kategória munkáiból önálló múzeumi videó készül majd.
Mivel alapvetően minden résztvevő munkáját nagyon szerettük, mindenkinek, aki nem részesült díjban, szeretnénk felajánlani egy ingyenes online vezetést, ahol Petőfi koráról és Petőfiről beszélgetünk majd, és közösen felfedezzük a múzeum virtuális Petőfi-tárlatát.
A találkozókra mind jelenléti, mind online formában június második hetében kerül sor. A részletekről külön egyeztetünk a kísérő pedagógusokkal.
Fogadjátok szeretettel a kiemelt műveket és a zsűri videóját, amelyben kihirdeti a végeredményt és értékeli az alkotásokat.
Tiszalöki Kossuth Lajos Általános Iskola és AMI 4.b
Felkészítő tanár: Jeneiné Gaál Mária Gabriella
Ideges arc, mely kérdés, mit takar,
Mögötte kemence friss cipóval,
Mellette asszony nagy szájjal,
Mögötte utca nagy zsibongással.
A zsűri értékelése:
A tiszalöki Kossuth Lajos Általános Iskola 4.b osztálya – felkészítő tanáruk javaslatára – azt a témát választotta, amelyben egy magyar alsó tagozatos iskolás a leginkább otthonosan mozog: Petőfi Anyám tyúkja című versének képi megidézését. A rajzok közül Lőrinczy Istvánét választottuk, aki a vers történetét kiválóan komponálva, esztétikus elrendezésben, a vers humorához illeszkedő, vidám színekkel ábrázolta. A nyitott ajtón és ablakon át kitekinthetünk a falusi környezetre: templom, házak, az ablak előtt elvonuló szekér. Petőfi középponti szerepét – mint beszélőét – a vers magyarázza: ő szól a két állathoz, a ládán billegő tyúkhoz, s az édesanyja lábai előtt ülő Morzsa kutyához. A rajzot számos apró részlet teszi egyedivé, zseniálissá: az ajtón át befújó szél, az édesanya mosolya, a kályhában pattogó tűz, s a kakukkos óra. A rajzoló kiválóan ábrázolja a három réteget: előtérben a költő, aki egy életképet elevenít meg, mögötte megjelenik a háttér, ahol az édesanya él. A tyúk Petőfi felé nyitja a száját, mintha párbeszédbe elegyednének.
Makói Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola 4. osztály
Felkészítő tanár: Bárdi Andrea
Petőfi komolyan veszi a fényképezkedést, egy kis műteremsarkot rendeztek be a szobájában, ahova majd mások is jöhetnek fényképezkedni.
A zsűri értékelése:
A Makói Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola 3–4. osztályosainak hatalmas újítása, hogy Petőfit „talpra” állították, lába nőtt, s így nem egy elvont szimbólumként van jelen, hanem részese a gyerekek által megrajzolt mindennapoknak. Varga Lara rajzán egy szoba, műteremsarok közepén lazán, átvetett lábbal ülő költőt látunk, körülötte a műterem fontos kellékei: egy gép háromlábú állványon, a képkészítéshez szükséges fényt adó lámpa és a háttérben egy izgalmas tájkép szarvassal. A tapéta függőlegesei és a padló vízszintes tagozása, a szimmetrikus kompozíció azt sugallja: Petőfi minden előkészületet megtett és feszülten várja, hogy a kép elkészüljön róla.
Aszódi Evangélikus Petőfi Gimnázium, Általános Iskola és Kollégium 3.b
Felkészítő tanár: Bobály Istvánné
A színházban a munkások már megcsinálták a díszleteket és feltették a szép függönyöket. A színészek a színpadon sürögtek-forogtak, készültek az előadásra. Egressy kipróbálta a masinát, sikerült is megcsinálnia a képet. Később megjöttek a nézők. Elkezdődött az előadás.
A zsűri értékelése:
Kiss Anna Róza képének újszerűsége abban rejlik, hogy ő Egressy Gábor, a színész munkahelyét választotta a kép helyszínéül. A fekete papírra készült rajzán egy előadás kulisszái mögé láthatunk, a színpadon áll a díszlet, ott vannak már a színészek, a szép piros függöny elhúzva, még a közönség hiányzik. Ezt a pár másodpercet használja ki Egressy, hogy barátját megörökítse, majd kezdődhet az előadás, ő is színpadra lép. Tudjuk, ez a miliő a költőtől sem idegen, maga is hosszabban próbálkozott ezzel a mesterséggel.
Petőfi Sándor Katolikus Általános Iskola és Óvoda 4.b
Felkészítő tanár: Koczkáné Sárközi Ilona
Petőfi Sándort az zavarja, hogy a kávézóban óriási a hangzavar. Valaki nevet, mások csak mozdulatlanul állnak, mintha földbe gyökerezett volna a lábuk. Sokan csak a tömeg hangos muzsikájára kapják fel a fejüket, s lassan, de követik a példát. Petőfi zavartan nézi, hogy az óra rápattan egyik számról a másikra.
A zsűri értékelése:
Csontos Veronika nem akárhová, hanem a sok vendégtől nyüzsgő Pilvax kávéházba rendelte a fényképészt. Petőfi mögött esznek, isznak, táncolnak, hangoskodnak, s ő, kiszakítva az időből, az óra percegését figyeli, mikorra telik le a dagerrotípia készítésének az ideje. (Ezt mi, felnőttek, akár szimbólumként is értelmezhetjük.) Kiválóan oldotta meg a mozgás ábrázolását, útmutatás mellett remekül érzékelteti a 19. századi hangulatot, s még a Pilvax íveit is eltalálja.
Petőfi Sándor Katolikus Általános Iskola és Óvoda 4.b
Felkészítő tanár: Koczkáné Sárközi Ilona
Petőfi Sándort nagyon idegesítette a szegénység. Repedezett volt a fal, lejött a vakolat. Hívta a felesége, hogy egy fontos dolgot megbeszéljenek. Közben a fazékban főtt a leves. A pók hálót csinált, az egér az utolsó sajtot elvitte. Esett az eső, ezért beázott a ház. A lámpáról lefelé csöpögve pont Petőfi Sándor fejére csöppent.
A zsűri értékelése:
Telek Liliána rajzán kívülről, mint egy dobozba tekinthetünk be Petőfi és Szendrey Júlia lakásába. Itt is, mint Az apostol című műben, minden szegényes: málló vakolat, beázó mennyezet, pókháló érzékelteti mindezt. A fekete szín jól illeszkedik a témaválasztáshoz. A szűk tér egyszerre színpadszerű és reális. Júlia – talán az egértől való félelmében – egy kis dobogón áll, onnan próbál kommunikálni férjével. Nem véletlen, hogy a költő gondolataiba mélyedve maga elé bámul.
Makói Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola 4. osztály
Felkészítő tanár: Bárdi Andrea
Petőfinél ott vannak a barátai, akik vicceskednek, hogy ne bírja ki a 45 másodpercet.
A zsűri értékelése:
László Regina tollrajza egy-egy klasszikus magyar könyvillusztrátor stílusától sem lenne idegen (Engel Tevan István, Gyulai Líviusz). Petőfi megterített asztal mögött ül (lábát az asztal eltakarja!), mellette, mögötte barátai mulatoznak, zajonganak, s próbálják mozdulatlanságából kibillenteni. Petőfi hű barátja intelméhez, nem mozoghat, ezt bizonyítja a gyertya egyenes lángja. A háttérben a cimborák rendben felakasztott kabátjai és kalapjai ellenpontozzák a rendetlenkedőket. Kiváló rajzkészségre utaló munka.
Debreceni Fazekas Mihály Általános Iskola 4. osztály
Felkészítő tanár: Káli Anna
A kép címe: Útvesztő
A rajzommal be akartam mutatni, hogy folyamatosan mozgó világunkban, milyen lehetett mozdulatlannak maradni.
A zsűri értékelése:
Vadász Vivien a mából közelít vissza Petőfihez. Egy útvesztőt, egymásba fonódó, egymást keresztező utak hálózatát rajzolja meg: „folyamatosan mozgó világunkat” mutatja, amelyben megnyugvást jelenthet egy pókháló, egy ablakkeret, egy virág látványa. Hogy Petőfinek is nehéz lehetett nyugton ülnie, bizonyítja természete, hogy minden lehetséges akkori járművet kipróbált, hogy helyet változtathasson, s ha nem volt más, gyalogszerrel vágott neki az útnak. Sokféle út állt előtte, s ezek közül nem egy keresztezte egymást. Gratulálunk a témához illő színválasztáshoz is.
Debreceni Fazekas Mihály Általános Iskola 4. osztály
Felkészítő tanár: Káli Anna
A kép címe: Elmosódott emlékek Miközben a rajzomat készítettem, arra gondoltam, hogy naponta mennyi ember mellett haladunk el az utcán, azonban nem látjuk őket igazán.
A zsűri értékelése:
Kiss Zsófia munkája rendkívül filozofikus: „naponta mennyi ember mellett haladunk el az utcán, azonban nem látjuk őket igazán” – írja magyarázatában. Képe egyszerre utalhat az elmosódó emlékekre, arra, hogy Petőfire pár évvel halála után közeli barátai is eltérően emlékeztek, s arra is, hogy Petőfi vonásai, amelyeket a dagerrotípia nagyjából hűen tükrözött, a rossz tárolás miatt elmosódtak. Szépek a színek, amiket használ, s a témához illeszkedő technikával érzékelteti az elmosódó alakokat, környezetet.
Debreceni Kazinczy Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola 2. osztály
Felkészítő tanár: Káli Anna
A kép címe: Gondolatok térképe
A fejünkben egész nap jönnek-mennek a gondolatok. Rajzommal Petőfi gondolatainak, álmainak színes sokaságát próbáltam kifejezni.
A zsűri értékelése:
Török Petra fekete papírra dolgozott színes ceruzával, s „Petőfi gondolatainak, álmainak színes sokaságát” igyekezett megjeleníteni. Petra korához képest rendkívül elvont megközelítése mindenképpen figyelmet érdemel. A kék, sárga, rózsaszín, fehér színnel rajzolt amorf formák között vannak jó és rossz álmok, haragos és szelíd gondolatok, olyanok, amelyek akár kis szörnyekre emlékeztetnek, s olyanok is, amelyek szétfolynak, mint az álom, reggelre csak az emlékük marad meg. Középen a Petőfi alakja körüli körberajzolás kiemeli őt a mindennapokból.
Debreceni Kazinczy Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola 4. osztály
Felkészítő tanár: Káli Anna
A kép címe: Az élet zaja és csendje
Az életünk zajjal és csenddel jár. Amikor Petőfi Sándorról készült a felvétel, a teste 45 másodpercig mozdulatlan volt, a lelke, teste lecsendesült, mintha burok vette volna körül, elbújt a világ zaja elől.
A zsűri értékelése:
Török Fruzsina az élet zaját és csendjét kívánta érzékeltetni a villódzó, színes, absztrakt háttér és a merev fekete-fehér alak ellentétével. Petőfi hosszú percekre, amíg a portré készül, kiszakad a számára túl sok ingert nyújtó környezete valóságából. Úgy tudjuk, a háttér Fruzsina által készített linómetszetek kaleidoszkópszerű összeállítása, ebbe a művészi kompozícióba lépett be a mozdulatlanságot nehezen viselő, de a csendet kedvelő költő.
Debreceni Kazinczy Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola 4. osztály
Felkészítő tanár: Káli Anna
A kép címe: Időzítő, 45 másodperc
Állítsd be az időzítőt 45 másodpercre. Mennyi minden történhet ennyi idő alatt? A visszaszámlálás megkezdődött: 45, 44, 43, 42… Az idő sohasem egyformán telik. Petőfi Sándor talán időutazáson vett részt 45 másodperc alatt, vagy a mesterséges intelligencia segítségével bukkantak a nyomára.
A zsűri értékelése:
Sándor Janka Lili a fehér és barna foltok egymásba játszását fekete tussal rajzolt, absztrakt formákkal töri meg. Képén az idő múlását érzékelteti, azt a sok másodpercet, ami alatt Petőfinek mozdulatlanul kellett ülnie. Időutazása hallatlanul finom, sejtelmes, esztétikus.
Debreceni Kazinczy Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola 2. osztály
Felkészítő tanár: Bessenyei Valéria
A háttérben csata zajlik, a fegyverek ropognak, száll a füst.
A zsűri értékelése:
Borsi Noel frottázstechnikához hasonlító rajzán a középpontban (ülő) Petőfi alakja mögött valós vagy képzeletbeli harc dúl, látjuk a „ropogó” fegyvereket, Petőfi kusza gondolatait, s a mindent elborító szürke füstfelhőt. Dicséretes a témához, s a dagerrotípia világához kiválóan megválasztott technika.
Debreceni Kazinczy Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola 3. osztály
Felkészítő tanár: Bessenyei Valéria
A dagerrotípia készítése egy szobában történik. Kint az udvaron gyerekek játszanak, és két labda berepül az ablakon, ami megijeszti a szekrényen heverő cicát, valamint egy köcsög is leesik a helyéről és a következő pillanatban nagyot csattan a földön.
A zsűri értékelése:
Csontos Rebeka Nikolett rajza színes, élénk, vidám, mozgalmas. Egészen egyedi technikai megoldásokat választott, a háttér sablonformái elé fekete és színes tollal, festékkel minden olyan zavaró körülményt megrajzolt, ami egy pillanat alatt megtörténhet, s akár tönkreteheti a készülő fényképet: „két labda berepült az ablakon. Megijesztette a szekrényen heverő cicát, valamint egy köcsög is leesik a helyéről és a következő pillanatban nagyot csattan a földön.” A jelenet látszólag kaotikus, de összetartják a jól megválasztott színek, s az arányos szerkesztés.
Podmaniczky Alapfokú Művészeti Iskola, Aszód
Felkészítő tanár: Rehák Julianna Mária
Az állatok nem hagyták nyugton. A mézes sütemények Petőfi Sándort és őket is csábították.
A zsűri értékelése:
Kovács Borbála munkáját néhány kortárs magyar képzőművész is megirigyelné. A szürreális szituációban Petőfi nyugodtan ül egy kiválóan szerkesztett asztal, s egy téglalap alakú háttér előtt, az asztalon vonzó (mézes) sütemények sorakoznak. Feltehetően a méz képzete vonzza a félelmetes medvét, a betörő darázsrajt, s a leereszkedő pókot, hogy ne hagyják békén a mereven bámuló költőt. A merész színválasztás, s a tág fantázia remeke ez a kis mű.
egyéni pályázó
A rajz azt ábrázolja, amikor egy macska beszabadul a könyvtárszobába és felugrik a polcokra. Amikor átugrik az asztalra, leveri a könyveket a polcról és felborítja a tintatartót. Végül felugrik Petőfi Sándor fejére.
A zsűri értékelése:
Szabó Réka rajzán a dagerrotípia készítése közben hirtelen vége szakad a könyvtárszoba nyugalmának, a főszerepet pedig egyértelműen átveszi Petőfitől az ajtón beszabaduló kiscica. Különösen finom és izgalmas megoldás, hogy Réka ezt a viharos pillanatot meglepő módon halvány színekkel mutatja be, amelyeket mégis vibrálóvá tesz a kép akvarellceruzás technikája. A kiscica mozgását gyönyörűen követi a polcról lelökött könyvek lendülete, és hol máshol landolna a kis bestia, mint Petőfi feje búbján. Teljesen egyedi, és nagyon szép megoldás az is, hogy Petőfi alakja elhalványul, szinte belesápad a hirtelen "trónbitorlásba".