Levente T. Szabó | Babes-Bolyai University Cluj-Napoca

A MAGYAR NEMZETI IRODALMI HŐS MINT FOGYASZTÁSI CIKK
A nacionalista irodalmi konzumerizmus és az európai protekcionista mozgalmak az 1840–1860-as években 

A modern nacionalizmust és a kapitalizmust gyakran ellentétes kategóriákként tartják számon irodalmi nemzetépítési narratívában. Az előadásban e 19. századi folyamatok viszonyának az újrafogalmazására teszek kísérletet. Gondolatmenetem a gazdasági protekcionizmusnak mint a gazdasági és irodalmi nacionalizmus egyik fontos 19. századi mintájának összefüggő irodalmi és nem irodalmi működése mellett érvel: azt kívánja megmutatni, ahogyan a fogyasztói kapitalizmus és a modern nemzetépítés kéz a kézben járt egy teljesen új nemzeti identitás és irodalmi nacionalizmus kimunkálásában a 19. század közepén. Előadásom azt a paradigmaváltást követi végig európai összefüggésben, mely újrarendezte a magyar irodalmi mezőt, és ezzel új irodalmi kategóriákat, szemléleti és nyelvi mintázatokat hozott létre. Kiemelten kívánok figyelni arra, hogy miként állt a védelemre szoruló nemzet-/nemzeti gazdaság eszméje a magyar irodalmi sztárság felemelkedése mögött egy új típusú, nemzeti logikára járó irodalmi fogyasztás részeként.

CONSUMING THE HUNGARIAN NATIONAL LITERARY HERO
Nationalist Literary Consumerism and the European Protectionist Movements in the 1840s-1860s

Nationalism and capitalism are often considered antagonistic categories in many narratives of literary and non-literary nation-building. I will argue for a revisionist understanding of these nineteenth century processes. My reasoning on the overlapping and intermingled literary and non-literary uses of economic protectionism as a recycled and reinterpreted pattern of economic nationalism wishes to foreground the way consumerist capitalism and nationalism went hand in hand in forging an entirely new national identity and literary nationalism in the middle of the nineteenth century. My lecture will follow the way this paradigm shift restructured the Hungarian literary field bringing new literary categories, forms, and language patterns. I will highlight the way the idea of protected nationhood /national economy stood behind the rise of the Hungarian literary star as part of a new type of nationalist literary consumerism.