Lajosi Krisztina | University of Amsterdam

ROMANTIKUS REZONANCIÁK ÉS A NACIONALIZMUS

A 19. század elejétől, vagyis a romantikus korszaktól minket elválasztó időbeli távolság ellenére, az ekkor kialakult eszmék közül számos még mindig meghatározza életünket. Sokan állítják, hogy a romantika máig nem ért véget. Maarten Doorman holland filozófus például úgy érvel, hogy még mindig nem szabadultunk meg a világ romantikus elrendezésétől: még mindig az egyéniség, az eredetiség és a közösség romantikus kategóriái határoznak meg bennünket. A romantika egyik legtartósabb politikai öröksége a nemzet fogalma, amely a maga legkiteljesedettebb formájában a romantika korszakában alakult ki. Az előadásban azt vizsgálom, hogy a zene miként teremtette meg a nemzetet mint eszményt és mint valóságos közösséget. A zene ekkortól a nemzeti karakter legteljesebb kifejeződésének számított. Emellett olyan társadalmi és szellemi közeget alakított ki, amelyben a nemzetet létrehozták és reprodukálták, hangot és repertoárt adva azoknak, akiket egyébként nem hallhattak volna a nyilvánosság előtt. Liszt Chopin-életrajzán keresztül fogom megvizsgálni a nacionalizmus polivalenciáját, vagyis azt, hogy a romantikus elméletek és a politikai gondolkodás hogyan keresztezték egymást, s hogy a nemzeti zeneszerzőket miként hozták létre mnemotechnikai gyakorlatok által. Másrészt viszont ezek a szerzők maguk is máig ható nemzeti képzeteket hoztak létre, így erősítve a nemzetről alkotott elképzeléseket. A zene mint médium plaszticitása és a romantikus művészet(ek) nemzeti ikonokká való átalakulása bepillantást enged a nacionalizmus homályos természetébe, amely homályosság jórészt magyarázza folyamatos vonzerejét.

Lajosi Krisztina az Európai Tanulmányok Tanszék vezető oktatója és kutatási koordinátora. Szakterülete a kultúrtörténet, különös tekintettel a nacionalizmus és a média kapcsolatára. Legfontosabb publikációi közé tartoznak a következő könyvek: Staging the Nation: Opera and Nationalism in 19th-Century Hungary (2018), Choral Societies and Nationalism in Europe (2014), The Matica and Beyond: Cultural Associations and Nationalism in Europe (2021), Networks, Narratives and Nations (2022). Kutatásai a kultúra és a politika kapcsolatát vizsgálják a 19. századi nemzetépítő mozgalmakban, jelenleg pedig a digitális média szerepét tanulmányozza a nemzeti identitás alakításában.

ROMANTIC RESONANCES AND NATIONALISM

Despite our temporal distance from the early nineteenth century, which we call the Romantic Era, many of the ideas developed during that period continue to define our contemporary way of life. Numerous scholars have argued that Romanticism has never ended. The Dutch philosopher Maarten Doorman, for instance, contends that we have never liberated ourselves from the romantic ordering of the world: we are still defined by the romantic categories of individuality, originality, and community. Nationhood, a concept fully developed during the Romantic Era, is one of the most resilient political legacies of Romanticism. In this talk I will explore the ways in which music created the nation both as an ideal and as an embodied community. Music was perceived as the ultimate expression of national character. It also shaped a social and intellectual milieu in which the nation was produced and reproduced, giving a voice and a repertoire to people who would otherwise not be heard in public. Through Liszt’s biography of Chopin I will explore the polyvalence of nationalism, how romantic theories and political thought have intersected, and how national composers were created by mnemonic practices. At the same time, these icons were producing national images which are still being reproduced, thus reinforcing ideas about nationhood. The plasticity of music as a medium and the transformations of romantic art(ists) into national icons reveal the nebulous nature of nationalism which is largely responsible for its continuous appeal.

Krisztina Lajosi is a Senior Lecturer and Research Coordinator in the Department of European Studies. Her area of expertise is cultural history, in particular the relations between nationalism and media. Her publications include the books Staging the Nation: Opera and Nationalism in 19th- Century Hungary (2018), Choral Societies and Nationalism in Europe (2014), The Matica and Beyond: Cultural Associations and Nationalism in Europe (2021), and Networks, Narratives and Nations (2022). Her research explores the relations between culture and politics in nation-building movements in the 19th century, and she is currently studying the role of digital media in shaping national identities.