A Petőfi Irodalmi Múzeum Digitális Bölcsészeti Központja együttműködve a MúzeumDigitár csapatával ingyenes, rendkívül gyakorlat orientált, online muzeológiai workshopot indít: Múzeumok az „új normalitásban” avagy a digitális átállás eszközei és lehetőségei (digitális gyűjteménykezelés –online tárlatvezetések-3D modellek- digitális marketing kommunikáció- az ideális múzeumi weboldal- digitális múzeumpedagógia) címen.
Az online tanfolyam időpontja: 2020. december 7-14. között, délelőttönként 9:30-13:00 között, 6 alkalom
Jelentkezési határidő: 2020. december 4.
Résztvevők száma: 25 fő
A tanfolyamokat ZOOM videokonferencia rendszeren keresztül valósítjuk meg.
A részvétel előzetes regisztrációhoz kötött, jelentkezni a következő linkre kattintva lehetséges: https://forms.gle/omsjFeNH9RfmMAuY6
Az órarendet és a képzés tematikáját lásd alább:
Hétfő
9:00-9:30
Megnyitó
Bánki Zsolt (PIM-Digitális Bölcsészeti Központ, igazgató)
Fonyódi Krisztián (MúzeumDigitár projektvezető)
9:30-11:00
Digitális Gyűjteménykezelés
Fonyódi Krisztián (MúzeumDigitár projektvezető)
11:30-12:15
Felhasználói Tapasztalatok
dr. Nagy Veronika (Hetedhét Játékmúzeum, muzeológus)
Kedd
9:30-11:00
Milyen egy jó tárgyleírás? I.
László Zsófi (Szépművészeti Múzeum, művészettörténész)
11:30-13:00
Digital Storytelling a Themator alkalmazás segítségével
Magyarosi Ádám (MúzeumDigitár)
Pisztora Zsófia (Rippl-Rónai Múzeum)
Szerda
9:30-11:00
A digitális publikáció jogi kérdései
dr. Marosi János (múzeumi jogász)
11:30-13:00
3D modellezés a kultúra szolgálatában
Lovászi Viktor (Monet 2000 – digitalizációs projektvezető)
Csütörtök
9:30-11:00
Digitális Múzeumpedagógia, digitális tudásközvetítés múzeumoknak
Kovács Vera (Szépművészeti Múzeum, múzeumpedagógus)
11:30-13:00
Kiállítások digitális közzététele, online tárlatvezetés
Fonyódi Krisztián (MúzeumDigitár projektvezető)
Kovács Vera (Szépművészeti Múzeum, múzeumpedagógus)
Péntek
9:30-11:00
Ideális múzeumi weboldal Mit és hogyan?
Turcsányi Tamás (Dots Amazing – ügyvezető)
11:30-13:00
Digitális marketingkommunikáció múzeumoknak
Tihanyi Kinga (marketing specialista)
Hétvége
Hétfő
9:30-11:00
Milyen egy jó tárgyleírás? II.
László Zsófi (Szépművészeti Múzeum, művészettörténész)
11:30-13:00
Konzultáció, lezárás
Tematika
Digitális gyűjteménykezelés: A résztvevők megismerhetik a digitális gyűjteménykezelés alapelveit, a jelenleg leginkább elterjedt technikai megoldásokat. A MúzeumDigitár rendszeren keresztül pedig betekintést nyerhetnek egy modern, felhőalapú gyűjteménykezelő rendszer működésébe, illetve saját/teszt rekordok bevitelén keresztül ki is próbálhatják a rendszer által kínált adatbeviteli, gyűjteménykezelési és listakészítési funkciókat is.
Terjedelem: 1,5 óra
Milyen egy jó tárgyleírás? (I-II.) Nagyon sok múlik a weben publikált múzeumi rekordokhoz készülő szövegeken. Ha fontosnak tartjuk, hogy az általunk épített adatbázist minél többen, minél többféle céllal használják, akkor az adatok mellett a nagyközönséghez szóló, informatív, érdeklődést felkeltő és szakmailag magas színvonalú tárgyleírásokra is szükségünk lesz. Egy ilyen rövid és frappáns, 400-600 leütés hosszúságú szöveg megírása gyakran új kihívást jelent a hosszabb, tudományos szövegekhez szokott muzeológusok számára. Workshopunk keretében példákon, közös szövegelemzéseken keresztül mutatjuk be, majd szövegírási gyakorlat keretében mélyítjük el, hogy mire érdemes figyelni az ilyen típusú szövegek írása közben.
Terjedelem: 2 x 1,5 óra
Digital Storytelling: A MúzeumDigitár Themator alkalmazásán keresztül a gyakorlatban is megmutatjuk, hogyan készíthető el egy digitális történet, milyen tartalmak, mekkora erőforrás és mennyi idő szükséges ehhez. A téma iránt mélyebben érdeklődő résztvevők fakultatív foglakozások keretében saját storyt is készíthetnek a témavezető segítségével.
Terjedelem: 1,5 óra
A digitális publikáció jogi kérdései: A digitális közzétételek alkalmával figyelembe kell venni a publikált mű rekordjára vonatkozó jogi előírásokat. Felhasználóközpontú előadásunkban a leggyakrabban előforduló nemzetközi és magyar szabályozási rendelkezéseket, a közös jogkezelő szervezetek tevékenységét és iránymutatásait (pl. HUNGART Vizuális Művészek Közös Jogkezelő Társasága Egyesület), valamint egyes speciális jogi megoldásokat (pl. Creative Commons licensz) mutatunk be.
Terjedelem: 1,5 óra
3D modellezés a kultúra szolgálatában: Egyre több múzeum mérlegeli, hogy műtárgyakat ne csak jó minőségű fotókkal, hanem 3D modellek segítségével is bemutassa. De milyen technológiát válasszunk? Mennyi a digitalizáció munkaigénye? Mire és miképpen használhatjuk fel a 3D modelleket? Hogyan mutassuk be ezeket a weblapunkon és egyéb kommunikációs csatornáinkon? Képzésünkben ezen kérdések mentén haladva adunk gyors áttekintést erről az egyre népszerűbbé váló digitalizációs műfajról.
Terjedelem: 1.5 óra
Digitális Múzeumpedagógia, digitális tudásközvetítés múzeumoknak: Aktuális jó példákból szemezgetve bemutatjuk, hogy a magyar és külföldi múzeumok a nagyközönségnek szóló és oktatásra használt alkalmazásaik segítségével miképpen mutatják be a digitális térben a gyűjteményeiket.
Terjedelem: 1,5 óra
Kiállítások digitális közzététele, online tárlatvezetés: A pandémia által kiváltott “új normalitásban” a múzeumok nyitvatartása erősen korlátozott, a vírustól való félelem és az egészségügyi intézkedések miatt a fizikai látogatók száma napról napra csökken. Előadásunkban áttekintjük, hogy miképpen keltik életre és teszik hozzáférhetővé a múzeumok a digitális térben a jelenleg nehezen látogatható tárlatokat és milyen eszközrendszerek segítségével lehet bevételt termelő online tárlatvezetéseket megvalósítani.
Terjedelem: 1,5 óra
Az ideális múzeumi weboldal. Mit és hogyan?: Egy jó működő múzeumi weboldal komplex feladatokat lát el. Tájékoztatja, becsalogatja a valós látogatókat, különböző tartalmakat szolgáltat az online látogatóknak és kiszolgálja a kutatók is. Ezen sokrétű feladat megvalósíthatóságát, buktatóit tekintjük át és néhány konkrét példát is mutatunk a múzeumi világból.
Terjedelem: 1.5 óra
Digitális marketingkommunikáció múzeumoknak: Hogyan integráljuk a különböző digitális platformjainkat és az ezeken közvetített üzeneteket azért, hogy elérjük a célközönségünket és hatékonyan építsük a múzeumi márkánkat? Látogatóélmény a középpontban, és amit ennek növeléséért tehetünk azoknak a digitális csatornáknak az összehangolásával, ami csak rendelkezésre áll: intézményi weboldal, Facebook, Instagram, YouTube, hírlevél, microsite, applikáció, digitális kijelző, vendégkönyv stb.
Terjedelem: 1,5 óra