Az üstökös - Jókai 200

Jókai Mór - Elbeszélések - A tengerszem tündére 

Jókai elbeszéléseiben és regényeiben gyakran előkerül az ember és a természet ma is nagyon aktuális, ellentmondásos viszonya.  A foglalkozás célja, hogy a kreatív írás eszközével lehetőséget teremtsen a résztvevők számára saját nézeteiket, érzéseiket formába önteni a téma kapcsán. A foglalkozás során Jókai forrásanyagait és a Szent Anna-tó környékének természeti jelenségeit felhasználva elbeszélés formájában reflektálunk a 21. század természeti krízisére. 

Ajánlott korosztály: felsősöknek, középiskolásoknak

Időtartam: 60-90 perc

A mai istenutánzó kor vaskezű emberei - Múzeumpedagógiai foglalkozás Az arany ember című regényhez 

„Timár mintha válaszokat kapna kérdéseire. Melyikre? Valamennyire. (…) Csakhogy nem lehet még a feleleteket kibetűzni. A vörös félhold lassankint alámerült a Duna tükrébe, egész a hajó orráig elküldve a hullámban tükröző visszfényét, mintha mondaná: mégsem értesz?”– Milyen kérdések kínozzák Jókai Mór hősét, Tímár Mihályt? Milyen kérdésekre keresi a megoldást a ma embere és honnan vár segítséget? 

A kiállításban bolyongva megpróbáljuk megalkotni saját válaszainkat, miközben megismerjük Az arany ember című regény néhány fontos motívumát és azt is: mi inspirálta Jókait a regény megírására. Interaktív feladatok és érvelésen alapuló játékok segítségével gondolkodunk közösen a regényben megjelenő sziget-motívumól, a szöveg világáról, különböző korok társadalmi kihívásairól és az egyén lehetőségeiről. 

Ajánlott korosztály: felsősöknek, középiskolásoknak

Időtartam: 60-90 perc

Jókai le van írva 

Van-e unalmasabb dolog egy hosszú tájleírásnál? Egyáltalán miért van rájuk szükség? Jókai helyében vajon mi mit csináltunk volna másképp? Vajon a múzeumok tárgyleírásai hogyan viszonyulnak a regények leírásaihoz? 

Ezekre a kérdésekre keressük a választ foglalkozásunk során. Megismerkedünk Jókai életének fontos tárgyaival, rajzaival, festményeivel; az elbeszélés, az ábrázolás nehézségeivel; majd mi magunk is kipróbálhatjuk, milyen lerajzolni, szavakkal lefesteni olyasmiket, amik az orrunk előtt vannak, és olyasmiket, amik soha nem is léteztek. 

Együtt megpróbáljuk kikísérletezni, mi tehet izgalmassá, hitelessé egy leírást; mi mindent lehet elmondani vele, és mi mindent lehet elhallgatni általa; és egyáltalán létezik-e olyan, hogy „leírhatatlan”? 

Ajánlott korosztály: felsősöknek, középiskolásoknak

Időtartam: 60-90 perc