Az ember tragédiája

foglalkozások Az álom vége? Klímaváltozás Az ember tragédiájában és ma című tárlathoz

„nem érzéd-e eszméid közt az űrt?” – dialektika műhelyfoglalkozás

Mit is jelent a dialektika több évezredes filozófiai hagyománya a mai valóságunkban? Hogyan tud a dialektikus gondolkodásmód elsajátítása segíteni a kritikus világlátásunk kialakításában? Hogyan fejlesztheti az önértést és az érvelési képességeinket? És hol vannak a gondolkodásunk határai?

Ezen a múzeumpedagógiai foglalkozásunkon játékos, könnyen átélhető és a tanulást segítő tevékenységeken keresztül, Madách Imre művét és Kass János grafikáit alapul véve mélyítjük el a diákok dialektikus készségeit.

A programot azoknak a csoportoknak ajánljuk, akik foglalkoztak már Az Ember tragédiája szövegével, és szívesen belemerülnének a filozófiai vonatkozásainak megértésében és kortárs értelmezésében.

Kép
dialektika

Mű és anyag

"Az előtéren néhány korcs nyír, boróka és kúszófenyő-bokor között…"

Műanyagzacskó. Műanyag. Mű és anyag. Hogyan tudunk egy kiállítást értelmezni műanyagzacskók segítségével? Lépjünk egy tárgyon keresztül párbeszédbe Madách Imre drámájának Eszkimó színével, miközben mai jelenségeket is vizsgálunk, aktuális kérdéseket teszünk fel. 

A kiállítás tereit, elemeit, Kass János grafikáit is segítségül hívjuk, hogy a foglalkozás végén saját installációt alkossunk és új megvilágításból ismerjük meg Az ember tragédiáját

A foglalkozás során a fenntarthatóság fogalmán keresztül közösen gondolkodunk arról, milyen anyagi valóság vesz bennünket körül, mi jellemezte Madách Imre korát, amikor szövege megszületett, és mindez hogyan határozza meg cselekedeteinket, képzeletünket és lehetőségeinket?

Kép
zacskó

Az ember tragédiái

Kevés bizsergetőbb és felszabadítóbb felfedezés lehet egy szöveggel kapcsolatban, mint annak megtapasztalása, hogy minden olvasó más és más textust teremt meg, hogy nincs olyan, hogy Az ember tragédiája, hanem koronként és egyénenként változó, izgalmas interpretációk vannak.

A foglalkozás során meghatározó színházi előadások nyitó jeleneteiben az Úr és Lucifer alakjának és viszonyának változásán keresztül a diákok csapatokban maguk teremthetik meg saját Tragédia értelmezésüket (attól függően a képzőművészet vagy a színház áll-e hozzájuk közelebb, montázs vagy rövid színrevitel formájában).

Kép
szem

Emberi tragédia

Lucifer egyre lelombozóbb jövőképeket mutat Ádámnak, Ádám pedig – mi mást tehetne? – végig nézi a Tragédiát. Lucifer tehát a rendező, a szerkesztő, a kurátor – Ádám pedig a néző, az olvasó, a passzív befogadó. De vajon, ha aktív résztvevője lenne az eseményeknek, meg tudná-e változtatni az események kimenetelét? Játékunkban megpróbáljuk a Tragédia utópisztikus színeit aktuális, jelenkori problémáinkra illeszteni, és diskurzus, vita, és kreatív újrakeretezés eszközével megpróbáljuk megválaszolni: miért érdemes cselekedni kilátástalannak tűnő helyzetekben is.

Kép
érdemes
Jelentkezés itt!