Nicola J. Watson | The Open University, UK

ZARÁNDOKLAT A ROMANTIKUS EURÓPÁBAN KILENC TÁRGY KÖRÜL

Az előadás kilenc ikonikus romantikus tárgy kapcsán vizsgálja, hogyan épült fel és maradt fenn a nemzeti költő fogalma a különböző európai gyakorlatok – emlékműállítás, turizmus, gyűjtés, örökségteremtés – révén. Túránk Skóciában kezdődik, egy Ossian tiszteletének szentelt kerti házikóval és Sir Walter Scott egyik versének fába kötött, szuvenírként szolgáló kiadásával, majd Svájcba indulunk, hogy megtekintsünk egy csapóajtót egy olyan parasztházban, amelyben rövid ideig Rousseau lakott, hogy megcsodáljuk Byron vitatott hitelességű aláírását a chilloni kastélyban, majd átkelve az Alpokon Olaszországba jutunk, hogy kézbe vegyük Petrarca tintatartójának a másolatát, és meglátogassuk a Santa Croce bazilikában található sírhelyet, majd kelet felé utazunk Shakespeare székének, Adam Mickiewicz nyakkendőtűjének és Erdélyi János utazóládájának nyomában. Végül Petőfi Sándort is utolérjük – egy kínai nemzeti költő tiszteletére Sanghajban nemrég felállított szobor alakjában.

Nicola J. Watson a romantikus irodalom és kultúra szakértője, a Revolution and the Form of the British Novel 1790-1825 (1994), az England’s Elizabeth: An Afterlife in Fame and Fantasy (2002), valamint a The Literary Tourist: Readers and Places in Romantic and Victorian Britain (2006) című könyvek szerzője. Két esszégyűjtemény szerkesztője, az elsőt Mary Favrettel közösen szerkesztették: At the Limits of Romanticism: Essays in Cultural, Material, and Feminist Criticism (2004) és Literary Tourism and Nineteenth-century Culture (2009), valamint Scott The Antiquary című művének sajtó alá rendezője az Oxford World’s Classics számára, illetve számos esszé szerzője.

A PILGRIMAGE AROUND ROMANTIC EUROPE IN NINE OBJECTS

This paper picks nine iconic Romantic objects to consider how the concept of the national poet was constructed and maintained through a variety of Europe- wide practices -- memorialisation, tourism, collecting and heritage-making. Our tour begins in Scotland, with a garden folly dedicated to Ossian and a souvenir wooden binding of a poem by Sir Walter Scott, takes off for Switzerland to view a trapdoor in a farmhouse briefly tenanted by Rousseau and to admire Byron’s disputed autograph at the Castle of Chillon, crosses the Alps into Italy to pick up a replica of Petrarch’s inkstand and visit a tomb in the Basilica of Santa Croce, and then travels eastwards in pursuit of Shakespeare’s chair, Adam Mickiewicz’s tie-pin, and Janos Erdélyi’s travelling-box. We catch up with Sandor Petöfi eventually – in the shape of a statue recently erected in Shanghai to honour a Chinese national poet.

Nicola J. Watson is a specialist in romantic literature and culture, and author of Revolution and the Form of the British Novel 1790-1825 (1994), England’s Elizabeth: An Afterlife in Fame and Fantasy (2002), and The Literary Tourist: Readers and Places in Romantic and Victorian Britain (2006). She is the editor of two collections of essays, the first with Mary Favret, At the Limits of Romanticism: Essays in Cultural, Material, and Feminist Criticism (2004) and Literary Tourism and Nineteenth-century Culture (2009), along with an edition of Scott’s The Antiquary for Oxford World’s Classics and many essays.