Múzeumi Koordinátori Hálózat

Múzeum és irodalomtanítás

A Magyartanárok Egyesülete és a Petőfi Irodalmi Múzeum közös módszertani napja az irodalmi múzeumpedagógiáról

Időpontja: 2017. október 7., szombat, 14 és 18 óra között

Helyszíne: Petőfi Irodalmi Múzeum, 1053 Budapest, Károlyi u. 16.

 

14.00: Megnyitó és köszöntés

 

14.10 – 15.45: Múzeumpedagógiai foglalkozások a kiállításokon

A programban mindenki egy, a PIM valamelyik tárlatához kötődő múzeumpedagógiai foglalkozáson vesz részt (előzetes jelentkezés alapján).

 

  • Mi vagyok én? – Arany János középiskolásoknak – Sidó Anna
  • Arany János, a játékos – általános iskolásoknak – Kodolányi Judit
  • Terek, falak, ajtók – Szabó Magda középiskolásoknak – Farkas Évi
  • Vonzások és választások – Petőfi középiskolásoknak – Czékmány Anna

 

Szünet

 

16.00 – 17.30: Asztaltársaságok

A program során mindenki három kiscsoportos beszélgetésen vesz részt az alábbiak közül (saját választása alapján). Közben az egyes asztaloknál, borral, üdítővel, pogácsával, aprósüteménnyel vendégeljük meg a résztvevőket.

 

  • Mit olvasol? (Hogyan nevelhetők olvasóvá a középiskolások?) – Gulyás Gabriella
  • Blog (Szeptemberben induló PIMteens blogunk) – Czékmány Anna
  • Cincálgató (A látott múzeumpedagógiai foglalkozások elemzése) – Kodolányi Judit
  • Mesemúzeum (A Mesemúzeum bemutatja kínálatát és munkamódszereit) – Helmich Katalin
  • Bajor Gizi Színészmúzeum – (A Bajor-villa múzeumpedagógiai programjai) – Maksai Ágnes

 

A programon minden érdeklődőt szeretettel várunk. A részvétel ingyenes, de előzetes regisztrációhoz kötött!

 

Kérjük, a regisztráció során írja meg nevét, és azt, hogy a múzeumpedagógia foglalkozások közül melyiken szeretne részt venni.

 

A regisztráció határideje: október 1.

Email-címünk: magyartanarok@gmail.com

 

 

Ismertető a foglalkozásokról és a beszélgetésekről:

 

14.10 – 15.45: Múzeumpedagógiai foglalkozások a PIM kiállításain

A programban mindenki egy, a PIM valamelyik tárlatához kötődő múzeumpedagógiai foglalkozáson vesz részt (előzetes jelentkezés alapján).

 

  • Mi vagyok én? – Arany János középiskolásoknak – Sidó Anna

Szegény Arany János… Boldogtalan zárkózottsággal vagy éppen elmerengő szomorúsággal tekint le ránk a képekről, sűrű, sötét balladái sodornak, Toldijában felkomorlik az erő, végtelen műgonddal épített szövegei minduntalan elfeledett szavakban botlanak – gondolhatná egy középiskolás, aki talán vajmi keveset hallott az olykor frivol, olykor bölcsen, keserűen önironikus, olykor szinte groteszkbe hajló humoráról, teremtett alakjainak lenyűgöző sokszínűségéről, életszerepeinek vibráló ellentmondásosságáról. A foglalkozás Arany teremtett alak-párjai segítségével segít meglátni Arany mosolyát.

 

  • Arany János, a játékos – általános iskolásoknak – Kodolányi Judit

Kevés felső tagozatossal találkoztunk, aki a Toldi kapcsán, ha félve is, de ne jegyezte volna meg, bohón őszinte pillanatában, hogy – még ha tetszett is a hősiesség és az erő – nem volt olyan könnyű olvasni, mint a János vitézt, mert akadtak a szavak, ismeretlenné koptak, érthetetlenné mállottak. A foglalkozás során a diákok megtapasztalják, hogy milyen pompás időtöltés játszani a nyelvvel, s hogy a hozzáférhetetlen szavak közel sem olyan zárkózottak és pompás mulatság kerekedhet belőlük.

 

  • Terek, falak, ajtók – Szabó Magda középiskolásoknak – Farkas Évi

Ki léphet be az ajtón? Kit, mit és hogyan engedünk be az életünkbe? Hol vannak a mi láthatatlan ajtóink, hogyan néznek ki belső tájaink? Foglalkozásunk az elengedés és ragaszkodás, a beengedés és bezárkózás ellentétpárjai mentén közelít Szabó Magda Az ajtó című regényéhez. A résztvevők kiemelt szövegrészletek és drámajátékok segítségével gondolkodhatnak el az emberi kapcsolatok dinamikájáról, a titkok és traumák feldolgozásáról, és az egyéni sors megélésének lehetőségeiről.

 

  • Vonzások és választások – Petőfi középiskolásoknak – Czékmány Anna

Petőfi, még mindig… Középiskolára, előfordul, a diákokban már beérik a távolról tisztelés biztonságos megközelítése, ha költőnk szóba kerül. Óvodában szavaljuk, általános iskolában kötelező tananyag, s persze a középiskolában is, kikerülhetetlen, gyanúsan jelen lévő. A foglalkozás Petőfi vibráló, izgalmas, sokszínű személyiségére és fordulatos életútjára épít. Persze rengeteg Petőfi-szöveggel arra veszi rá a diákokat, hogy maguk játsszák el a költő egy-egy sorsfordító életeseményét, osztályozó értekezleten méltassák vagy éppen kárhoztassák a diák Petőfit, kihágásként olvassanak őrszolgálatban és igyekezzenek szellemesen elkerülni a lebukást, s egy asztalhoz ültessék Szendrey Igi bát és Prille Kornéliát Júliával meg Sándorral – vagyis nevessenek.

 

16.00 – 17.30: Asztaltársaságok

A program során mindenki három kiscsoportos beszélgetésen vesz részt az alábbiak közül (saját választása alapján). Közben az egyes asztaloknál, borral, üdítővel, pogácsával, aprósüteménnyel vendégeljük meg a résztvevőket.

 

  • Mit olvasol? (Hogyan nevelhetők olvasóvá a középiskolások?) – Gulyás Gabriella

Mit olvasnak a középiskolások? Hogyan lehet velük iskolában és múzeumban, közösségben beszélgetni irodalmi élményeikről? Mikor élhető meg az irodalom valóság, énismeret-mélyítő és a megosztás közösségépítő ereje? A PIM olyan programsorozatot tervez, ahol 14 és 18 év közötti diákok beszélgetnek írókkal, szakemberekkel és egymással arról, ami őket foglalkoztatja az irodalomban.

 

  • Blog (Szeptemberben induló PIMteens blogunk) – Czékmány Anna

Kell-e egy múzeumnak a 16+ korosztály problémáival, örömeivel, szorongásaival, álmaival, egyáltalán a – némiképpen félrevezetően és meglehetősen riasztóan – kamaszoknak címkézett diákok hétköznapjaival foglalkozni? A válasz szerintünk, egyértelműen igen. S hogyan tehetné ezt a Petőfi Irodalmi Múzeum máshogy, mint az irodalmon keresztül? Szeptemberben induló PIMteens blogunk hetente frissülő posztokkal vár mindenkit, aki az olvasáson keresztül szeretné jobban megérteni magát, és szívesen elmondaná véleményét könyvekről, világról, rólunk. Milyen lehet egy sikeres blog? Mit és hogyan érdemes témaként felvetni, hogy fontos és izgalmas fóruma lehessen a célkorosztálynak?

 

  • Cincálgató (A látott múzeumpedagógiai foglalkozások elemzése) – Kodolányi Judit

A látott és megtapasztalt múzeumpedagógiai foglalkozások módszertanának, alapcéljainak, levezetésének baráti és könyörtelen elemzésére várjuk a résztvevőket. Megköszönjük az őszinteségetJ

 

  • Mesemúzeum (A Mesemúzeum bemutatja kínálatát és munkamódszereit) – Helmich Katalin

Milyen egy múzeum, melynek alig vannak műtárgyai? Vagy maga a mese lenne az? A Mesemúzeum bemutatja kínálatát és munkamódszereit.

 

  • Bajor Gizi Színészmúzeum – (Milyen múzeumpedagógiai programokat kínál a Bajor-villa?) – Maksai Ágnes

Az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézethez tartozik a nem kevés rejtéllyel övezett egykori Bajor-lakóvilla. Milyen múzeumpedagógiai programokat kínál a múzeum? Hogyan lehet a színház tünékeny művészetét múzeumi térbe fordítani és élményszerű játékanyaggá tenni?

 

MAGYARTANÁROK EGYESÜLETE

1053 Budapest, Károlyi utca 16. 

e-mail: magyartanarok@gmail.com

honlap: magyartanarok.wordpress.com

facebookhttps://www.facebook.com Magyartanárok Egyesülete

 

A program része az EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 "Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek" című projekt során megvalósuló rendezvényeknek.

CsatolmányMéret
PDF ikon 170619_szakmai_nap_meghivo.pdf352.32 KB