Kultusz, kultúra, identitás. Kultuszkonferencia

Társzervezők: az MTA Irodalomtudományi Intézete és a Sapientia Egyetem

Rövid élménybeszámoló

Az MTA Irodalomtudományi Intézetével és a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem Csíkszeredai Karok Humán Tudományok Tanszékével  rendeztünk kétnapos, közös tanácskozást a nemzeti, közösségi identitások és irodalmi kultuszok lehetséges kapcsolódási pontjairól.

A 47 magyarországi résztvevőt szállító autóbusz 2003. szept. 25-én, 7 órakor Budapestről indult és útközben több csomóponton (Püspökladány, Kolozsvár) összegyűjtve a vidéki és erdélyi kollegákat az éjszakai órákban érkezett meg Csíkszeredára, a Sapientia Egyetem épületéhez. A busszal, meglepetésünkre csak egye sofőr érkezett, ez meglehetősen izgalmassá tette a mintegy 18 órás út utolsó szakaszát.

Péntek délelőtt 9 órakor az egyetem dísztermében plenáris üléssel nyílt meg a konferencia, ahol az egyetem és a város, valamint a szervező intézmények képviselői köszöntötték a résztvevőket. többek között Pomogáts Béla, a tanácskozást támogató Illyés Közalapítvány kuratóriumának elnöke. Ebéd után a köztünk lévő művészek, művészettörténészek és a Csiki Székely Múzeum igazgatójának kalauzolásával a konferencia közönsége megtekintette a Nagy Imre Galériát. Délután a tervezettől eltérően ismét plenáris üléssel folytatódtak az előadások, amelyek a késő esti vacsorával értek véget.

A szombaton délelőtti plenáris tanácskozás után Csíksomlyóra látogattunk, a templom és kálvária megtekintése után a Csiki Székely Múzeum épülőfélben lévő skanzenjét, nevezetes könyvritkaságait kerestük fel, ismerkedtünk a helyi muzeológia vágyaival és gondjaival. Az utolsó délutánon szekciókban folytatódtak az előadások.

asárnap reggel kora hajnalban indult a résztvevőket szállító busz és az esti órákban érkezett meg Budapestre. A határon gondot okozott a beutazással nem egyező utaslista, de szerencsére románul beszélő munkatársainknak sikerült elsimítani a szabálytalanságot, és meggyőzni a hatóságokat, hogy tekintsenek el a tetemes bírságtól. A konferencia pécsi résztvevői ezen a napon a múzeum vendéglakásában szálltak meg.

A rendkívül gazdag programban hallhattunk előadásokat az erdélyi irodalom kultuszairól, az irodalmi kultuszkutatás aktuális elméleti kérdéseiről, a közösségi identitás, a társadalmi térhasználat hivatalos kultuszokkal kapcsolatos problémáiról, a kisebb, erdélyi nyelvi közösségek (szlovák, német) irodalmi kultuszairól. A tanácskozás egyik legfontosabb hozadéka az előadásokat követő élénk vita és eszmecsere volt. Az elhangzott szövegeket várhatóan kötetben is megjelentetik a résztvevő intézmények.