Kiállításmegnyitó

Különutak: Karl-Heinz Adler és a magyar absztrakció

Időpont

A Petőfi Irodalmi Múzeum – Kassák Múzeum és a Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár közös kiállítása

17.00 – Megnyitó a Kassák Múzeumban

18.30 – Megnyitó a Kiscelli Múzeumban

A kiállítást megnyitja:

Michael Müller-Verweyen, a budapesti Goethe Intézet igazgatója (Kassák Múzeum)

Ferkai András építész, építészettörténész, egyetemi tanár

(Kiscelli Múzeum)



A két helyszín közt 17.45 és 18.15 közt különbusz segíti a közlekedést.

 

A két óbudai múzeum 2017. május 31-én nyíló és szeptember 17-ig nyitva tartó kiállításaival az 1927-ben született drezdai képzőművész, Karl-Heinz Adler munkásságának bemutatására vállalkozik. Az idén 90 éves Adler a német absztrakt művészet fontos alakja, újrafelfedezése napjainkban folyik Németországban. 2016-ban a berlini Eigen+Art Galéria mutatta be az idős művész alkotásait, a budapesti bemutatókkal párhuzamosan pedig a drezdai Albertinumban látható reprezentatív múzeumi kiállítása. Bár Adler az 1970-es, 80-as évektől több magyar művésszel is kapcsolatban állt, személye és művei rejtve maradtak a szélesebb hazai közönség előtt.

A két budapesti kiállítás legfőbb érdekessége, hogy Adler életművén keresztül a magyar művészet eddig kevéssé vizsgált jelenségei kerülhetnek fókuszba. A kurátorok különböző megközelítésből azt vizsgálják, hogy a szocialista időszakban kevésbé tolerált absztrakt művészet különböző jelenségei a tiltások ellenére milyen formákon keresztül tudtak érvényesülni. Erre utal a kiállítás címe is. A Kassák Múzeumban Adler képzőművészeti tevékenységének a bemutatása alkalmat ad a hatvanas-hetvenes évek absztrakt művészeti gondolkodásának, kapcsolatrendszerének, társadalmi és politikai fogadtatásának regionális szempontú megközelítésére. A Kiscelli Múzeum kiállítása a „magyar absztrakció” egy sajátos szeletét tárja fel: Karl-Heinz Adler geometrikus épületplasztikáiból kiindulva azt vizsgálja, hogy a hetvenes-nyolcvanas években a magyarországi középületeken milyen módon jelenhetett meg az autonóm művészetként egyébként elutasított geometrikus absztrakció. A kiállítás a köztéri képzőművészet legfontosabb online adatbázisával, a Köztérképpel együttműködésben kilép a múzeumok falain kívülre, hogy egész Budapestre kiterjessze a témával kapcsolatos vizsgálódását. A városi műalkotások felfedezésére készített térképek segítségével az érdeklődők a helyszínen is megnézhetik a Kiscelli Múzeumban bemutatott munkák máig megmaradt darabjait – például a Déli Pályaudvar falplasztikáit, vagy a ma Marriott néven ismert Hotel Duna Intercontinental épületének díszítését. A nyomok keresése azonban ezen a ponton sem ér véget: a két múzeum felhívást tesz közzé hasonló műtárgyak felkutatására, a közönséget is bevonva a múzeumi kutatómunkába.