A Kassák Múzeum új időszaki kiállítása az 1910–1930-as évekbeli avantgárd mozgalmak és az új zenei kísérletek kapcsolatát vizsgálja. A történeti modernizmus művészeti irányzataiban számos olyan elmélet, elgondolás és kiáltvány megjelent, melyek a hagyományos zenei felfogások mellett új alternatívákat kínáltak. A zene fogalma is alapvetően megváltozott: a hangrögzítő eszközök megjelenésével kiterjedt a hétköznapi zajok világára, megkérdőjeleződött a tonális hangrendszerek kizárólagossága, a zeneszerzők és előadók új, mechanikus hangképző eszközökkel és komponálási módokkal kísérleteztek. Ugyanakkor az új elképzelések kiteljesítése csak a második világháborút követő időszakban, az elektronikus hangszerek elterjedésével vált lehetővé.
A kiállítás a Kassák Lajos folyóirataiban, a bécsi Mában és a Dokumentumban publikált zeneelméleti szövegekre és képzőművészeti alkotásokra építve ad ízelítőt a korszak innovatív zenei törekvéseiből. Bemutatjuk a modern zenei áramlatok legfontosabb hazai fórumait, interjúk segítségével az új zene későbbi történetét. A kortárs képzőművészek és zeneszerzők műveiből összeállított válogatás pedig időszerűvé, sőt újra átélhetővé teszi az avantgárd kísérleteket.
A megnyitón elsőként hangzik el Szigetvári Andrea zeneszerző Peano Piano – fraktál-szonifikáció című, gépzongorára írt műve, melyhez a próbalehetőséget és a hangszert a Budapest Music Center biztosította.
Kiállító művészek: Ádám Zsófia, Bali János, Bolcsó Bálint, Erdei Krisztina, Farkas-Kovách Réka, Gryllus Samu, Kedves Csanád, Kertész Krisztián, Lakatos Áron, Nádas Eszter, Nagy Zsófia, Tornyai Péter, Tóth Zsombor, Váczi Dániel
Kurátor: Csatlós Judit
Kurátor asszisztens: Rácz Eszter
Zenei szakértő: Szigetvári Andrea
Zenetörténeti szakértő: Andrea van der Smissen
Installáció tervezés: Studio Nomad
Grafikai dizájn: Nagy Orsolya Cecília – Umlauf Adrienn
Nyitvatartás: December 3. – 2023. szeptember 3.
1033 Budapest, Fő tér 1.